ספר לכל - רכש מוסדות

גיבור בעל כורחי
מספר קטלוגי: 800-598269
תאריך יציאה: 6/2023
קריאה
תיאור:

רנן שור-הלר, במאי “בלוז חופש הגדול” (1987), יצא לעשות סדרת תעודה על סבו מצד אימו, “בלוז לרב הלר”. במהלך התחקיר לסדרה נחשף הנכד לסגנון כתיבתו המקורי של סבו ולכשרונו המיוחד כמספר סיפורים: אגדות וזיכרונות צפת; ממוארים שהם תסריטים קצרים; דרשות לרגל ברית-מילה, נישואין, אסונות משפחתיים, הספדים וצוואות.
ומעל לכל, דיאלוג כואב עם חמש בנותיו שנעשו חילוניות, ועם רנן עצמו סביב החזרה בתשובה הנדרשת, כבן וכנצר למשפחת הלר.
נוסף על כתבי הרב הלר, מובאים כאן מאמריהם של פרופסור עלי יסיף על האגדות של זיידה; ד”ר רבקה אמבון על שני המנשרים פורצי הדרך; וכרמלה רובין על הקשר בין הרב לתמונה האיקונית של ראובן רובין, ”פסח ראשון בירושלים" ( 1949).
מן הספר עולה הקשר האוהב והחם בין סב לנכדו, כמו גם שאלות אישיות, משפחתיות ולאומיות; שאלות על שורשים ומשא שורשים; אומץ לב צבאי מול אומץ לב אזרחי; מיהו גיבור, מיהו אנטי-גיבור ומהו סטריאוטיפ; אמונה דתית ואמונה קולנועית; ושאלות הנובעות מחיים על קו הקץ.
לספר נלוות עשרות תמונות של בני המשפחה ושל צפת, מכורתו של זיידה והעיר שאותה כה אהב, מ-1900 ועד היום.

"הרב אברהם (זיידה) הלר, רבה של צפת בימי מלחמת השחרור, מנפץ כל סטריאוטיפ מקובל על אודות רבנים חרדים בעולמה של הישראליות. מנהיג קהילה אמיתי שידע להכפיף מצוות והלכות תחת קדושת החיים; שידע לפעול עם חיילים ומפקדים לא פחות מאשר עם תלמידיו וקהילתו; שהיה דמות גורלית בהישרדותה של צפת בימי המלחמה.
מורכבותו כמורה, כמנהיג וכהוגה, הפגישה אותו עם כל פניה של התרבות הישראלית, ולא במקרה - גם עם החילוניות שחדרה אל תוככי משפחתו - כשכל בנותיו נטשו את עולמו. החכם המורכב והמרהיב הזה חצה את משברי חייו בלהט ובפתיחות מחשבתית הקורנים השראה המאתגרת כל אדם שהישראליות היהודית יקרה לו.
את המבחר מתוך כתביו ומכתביו של זיידה הלר הוציא לאור נכדו - במאי הקולנוע רנן שור, בן-שיח נרגש של סבו בחייו, היוצר סדרת תעודה על ההגדה לבית הלר. מורשת משפחת הלר הצפתית מהווה קול מפתיע ומעורר פליאה, על מקורותיו, צבעוניותו, מקוריותו, וזרותו לכל שגרה תרבותית-ישראלית היום".
אריאל הירשפלד


מחיר: 148.00 ₪

ברוך הבא!

זוהי כניסתך הראשונה לשירות.