ספר לכל - רכש מוסדות

מדברים צהלית
מספר קטלוגי: 49-1112019
נושאים: ספרי עיון
תאריך יציאה: 10/2020
תיאור:
הספר "מדברים צהלית" מציג לקורא הישראלי, לחוקרי הלשון והחברה ולמוסדות הצבא מחקר מקיף, ראשון בתחומו, של שפת הצבא הישראלית, הקרויה כאן "צהלית". בכך הוא ממלא חסר מתמשך במדף ספרי המחקר העוסקים בצבא ההגנה לישראל, המוסד המרכזי והמשפיע ביותר על החברה והתרבות בישראל. הספר נוגע בכל משלבי הצהלית, ובעיקר בשפת הדיבור של מפקדים וחיילים בחילות השדה. המחקר המוצג בו נסמך על כ-6,000 מבעים של חיילים ומפקדים, בייחוד מן העשורים האחרונים.
חלקו הראשון של הספר עוסק במאפיינים השונים של הצהלית: איך נכתב המילון הצבאי מאז הקמת צה"ל? מה מייחד את הצהלית במבנה המילים ובשימושיהן? איך מקבלים מילים וביטויים בשפה הכללית משמעות מיוחדת בשפת החיילים? איך נעשו ראשי התיבות הצבאיים לחלק מהשפה המדוברת, ועוד.
החלק השני עוסק בקשר בין הצהלית ובין המאפיין הסוציולוגי המובהק של הצבא - ההייררכייה: איך נקבע מערך הדרגות הצבאי? על פי אילו כללים לשוניים ניתנת פקודה צבאית? מה אפשר ללמוד על טון הדיבור של מפקדים בצה"ל? איך מתייחסת הצהלית למגדר ולהיבטים אתניים בצבא? השפעתה של הצהלית על השיח התקשורתי ועל השפה האזרחית?
ד"ר רוביק רוזנטל משלב זה עשרות שנים מחקר ועיון בכתיבה שנועדה להנגיש את תחום הלשון לקהל הישראלי בכלי התקשורת. על פעילותו זו זכה בפרס סוקולוב. מספריו: "חדוות הלשון", "מילון הסלנג המקיף", "מילון הצירופים", "מדברים בשפת התנ"ך", ובצידם ספרי תיעוד ומסה שעניינם במלחמה, בשכול ובגורל היהודי. עלילות ספרי הילדים של רוזנטל מתרחשות בעולמה הקסום של השפה העברית. רוזנטל מפרסם באופן קבוע את הטור "הזירה הלשונית" באינטרנט, הזוכה להתעניינות רבה ותגובות חמות. 

מחיר: 103.00 ₪

ברוך הבא!

זוהי כניסתך הראשונה לשירות.