ספר לכל - רכש מוסדות

כרם חמד
מחבר: פלאי משה
הוצאה: מאגנס
מספר קטלוגי: 45-371018
נושאים: כללי, ספרות
תאריך יציאה: 9/2009
מספר עמודים: 374
תיאור:
כרם חמד -חכמת ישראל היא ´יבנה החדשה´ הוא מונוגרפיה ומפתח מוער ל´כרם חמד´, כתב-העת העברי של ההשכלה בגליציה ובאיטליה, שיצא לאור בווינה ובפראג בתשעה כרכים בשנים תקצ"ג-תרט"ז (1856-1833). ´כרם חמד´ היה ביטאונה של חכמת ישראל העברית (בעקבות ה-Wissenschaft des Judentums - חכמת ישראל בגרמניה) כפי שהתגבשה בשליש השני של המאה התשע עשרה בגליציה ובאיטליה. הוא משקף את התפתחות ההשכלה העברית בכיוון מגמת מחקר והגות. השתתפו בו גדולי ההוגים והחוקרים: שלמה יהודה ראפופורט (שי"ר), נחמן קרוכמל (רנ"ק) ומשואל דוד לוצאטו (שד"ל), וכן סופרים וביניהם יוסף פרל ויצחק ארטר, ואף חוקרי חכמת ישראל בגרמניה שכתבו בעברית - אברהם גייגר ויום טוב צונץ.

הספר כולל מונוגרפיה ובה דיון מקיף בכתב-העת ובנושאים שנידונו בו, הרקע להוצאתו, בעיות עריכתו, הפורמט המיוחד של מאמרים כמכתבים, החוקרים והסופרים שהשתתפו בו והאידיאולוגיה המשכילית שהובעה בו. כמו כן נידונה בספר התפתחות חכמת ישראל בעברית ותרומתו המחקרית והמדעית של ´כרם חמד´ לחכמת ישראל ולמדעי היהדות.
לרשות הקורא עומד עתה גם כלי-עזר חיוני ויסודי - מפתח ממוין ומוער המסודר לפי שמות מחברים ולפי נושאים. התחומים שבהם דנו חוקרי חכמת ישראל כוללים מקצועות לימודי היהדות בבחינה חדשה: פרקים לא ידועים בתולדות ישראל והארתם, פרשנות המקרא וביקורת המקרא, פרשנות התלמוד ועיון במשנתם של חכמיו ושיטתם בהלכה וביהדות, עיון מחודש בכתיבהם של הוגי ימי הביניים, ופרסום כתבי יד עבריים בלתי ידועים וחקירתם.
המפתח מאפשר עיון נוח וממוקד בנושאים המרכזיים שעמדו בפני חוקרי חכמת ישראל שהשתתפו ב´כרם חמד´, ובעמדתם בשאלות יסוד בתפיסת היהדות. נמצאים בו רפרורים ביבליוגרפיים עח הספרים המבוקרים בכתב-העת ועל המאמרים שנתפרסמו בו ואזכור ספרות המחקר המודרנית בנושאים אלה.

ספר זה הוא השלישי בפרויקט מפתוח כתבי-העת של ההשכלה העברית. ראשיתו ב´שער להשכלה: מפתח מוער להמאסף, כתב-העת העברי הראשון´, תשס"א, והמשכו ב´בכורי העתים - ביכורי ההשכלה: מפתח מוער לבכורי העתים, כתב-העת העברי של ההשכלה בגליציה´, שיצא לאור בשנת תשס"ה, שניהם בהוצאת מאגנס.

פרופ´ משה פלאי, מחוקריה המובהקים של ספרות ההשכלה העברית, עומד כראש התכנית ללימודי היהדות באוניברסיטת מרכז פלורידה באורלנדו, ומופקד על הקתדרה על שם אייב וטס וייס. לימד באוניברסיטת קורנל, טקסס וישיבה אוניברסיטה בארצות-הברית, באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובאוניברסיטה העברית ירושלים. פרסם עשרות עבודות מחקר ועיון בספרות ההשכלה והתחייה ובספרות השואה.

מחיר: 128.00 ₪

ברוך הבא!

זוהי כניסתך הראשונה לשירות.