ספר לכל - רכש מוסדות

100 מקומות שמורים
מחבר: *כרטא
הוצאה: כרטא
מספר קטלוגי: 44-100592
תאריך יציאה: 1/2010
מספר עמודים: 232
תיאור:
100 מקומות שמורים

זהו מסע מרתק ומרגש אל אתרים שהם ציוני דרך בתולדות התרבות הבנויה של ארץ-ישראל.

ביקרות הבתים, בחלליהם ובנופם אצורים מעשיהם של יחידים וקבוצות שחותמם ניכר הרבה מעבר לזמנם. פרקי התנחלות וחלוציות, סיפורי גבורה ואחוות לוחמים, שאר רוח אדריכלי ורגעים נשגבים בהם הואץ דופק פעימות לבה של האומה.

מאה מן האתרים עברו, או שמיועדים לעבור, תהליך של שימור. באמצעות תחקיר היסטורי יסודי ותכנון הנדסי רגיש, שבים הבתים, רבי השנים והמעש, לימי תפארתם והם מהווים עדות חיה למורשת. האתרים השמורים משתלבים בנוף והם שוקקי שמחת חיים של מציאות עכשווית, המכבדת ומוקירה את האתמול.

באתר המאה ואחד אין אפשרות לבקר כיוון שהוא נעלם מן הנוף. זהו בניין גימנסיה הרצליה שנהרס בשנת 1959 ואבד לעד. הרס בניין הגימנסיה חולל את הפעילות הציבורית למען שימור האתרים בישראל ויצר את המצע עליו נבטה המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל.

המועצה, לצד גופים אחרים, שוקדת על קידום השימור בישראל באמצעות פעילות ציבורית, חינוכית, משפטית והנדסית.
האתרים המתוארים בספר נבחרו כמייצגים את פעילות השימור המתבצעת במקביל בכל חלקי ארץ-ישראל, מעשירים את הנוף הבנוי של הארץ ומעניקים לו עומק ונשמה יתרה.

יהודה דקל - אוהב ארץ-ישראל, מיישבה ומשמרה

יהודה דקל, יליד 1929, בן לראשוני הרצליה, בוגר בית הספר החלקאי מקווה ישראל ומוסמך למדעי החקלאות של האוניברסיטה העברית.

במסגרת שירותו בפלמ"ח לחם יהודה בקרבות על הנגב והגליל בשורות הגדוד השלישי בחטיבת ´יפתח´, חבר הכשרת ´הצופים דפנה´ וממקימי קיבוץ יראון בגליל. ברבות השנים התמסר להנצחת הנופלים ופעל לשיקום אתר המורשת במצודת כ"ח. לזכר חבריו כתב את הספר "מצודת כ"ח- רעות תחת אש", המתעד את הקרב בו נפלו רבים מרעיו.

יהודה לחם במלחמות ישראל וסיים את שירותו במילואים כסא"ל - מג"ד שריון במלחמת יום הכיפורים.
כאיש המחלקה להתיישבות של הסכונות היהודית היה ממקימי חבל לכיש, ממתכנני ההתיישבות בנגב וממפתחי חבל ירושלים, גוש קטיף, גוש עציון ובקעת הירדן. הוא הוביל את פיתוח התעשייה והתיירות בהתיישבות, יזם הקמת מערכת מחקר ופיתוח חקלאיים ושימש כמנכ"ל המחלקה להתיישבות בשנים 1989-1981, בהן ניצח על מפעל ההתיישבות הכפרית בארץ והשפיע על צביונה לדורות. בזכות כל אלה נבחר להדליק משואה ביום העצמאות שתס"ו - 2006, לכבוד מפתחי הנגב והגליל.

כל ימיו היה ערך ההתיישבות בארץ-ישראל בוער בעורקיו של יהודה דקל. באופן טבעי הצטרף למועצה לשימור אתרים עם הקמתה ורתם למענה את מלוא כישוריו, מרצו וידיעותיו. הוא ניאות לשמש כיושב ראש הוועד המנהל של המועצה וביצע את שליחותו בכישרון ובחכמה, תוך הפעלת שיקול דעת וחשיבה ערכית.

יהודה, איש ציבור ואיש משפחה, חבר ומנהיג שהוליך אחריו רבים וחותם פעילותו ניכר בכל רחבי ארץ-ישראל נפטר בינואר 2008, לאחר התמודדות אמיצה עם מחלה קשה. המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ומשפחת דקל חברו יחד והקימו מפעל להנצחת שמו ומורשתו - "ספריית יהודה דקל".

מחיר: 149.90 ₪
אנו מצטערים אך מוצר זה אזל בהוצאה ולא ניתן להזמינו

ברוך הבא!

זוהי כניסתך הראשונה לשירות.