ספר לכל - רכש מוסדות

במעות בלי קנה מידה
מחבר: גלעד משה
הוצאה: עם עובד
מספר קטלוגי: 32-21363
נושאים: מסעות
תאריך יציאה: 6/2010
תיאור:
יומן מסע, סיפורי נסיעות ומפות אמורים לעזור לנו להבין את העולם, אלא שהעולם אינו מתפענח בקלות. הוא מערים עלינו קשיים ויוצר תעלומות. דוברים בו שפות מבלבלות ומתנהגים בו לעתים באורך מוזר. אפילו המפות – אותם שרטוטים על נייר שנועדו לסייע לנו בהבנת העולם – מלאות בפגמים. רבות מהן מעוותות, טועות ומטעות, מציגות תמונה שגויה של המציאות.

שתי תשוקות גדולות – חדוות המסעות ואהבת המפות – חוברות זו אל זו במסעות בלי קנה מידה, העוסק בקשיים שלנו בהבנת העולם ומתבונן בנסיעות הצנועות של ימינו בעולם רוחש תיירים, וכן במסעותיהם רבי-ההוד של גדולי הנוסעים. האם נוכל לעמוד ולו לרגע לצדם של מרקו פולו ומגלאן ולומר שגם אנחנו חצינו יבשות, בהינו במפל מים עצום, ראינו לוויתן ופגשנו את אהובתו המסתורית של מלך הבלגים?

כתיבתו עתירת הידע והמזמינה של משה גלעד, כתיבה אישית הרוויה בהומור, נושאת בקלות שפע של סיפורים היסטוריים על הקרטוגרפים הראשונים לצד חוויות מסע פרטיות ולא שגרתיות ובהם, בין השאר, סיפור על האטלס הראשון שנוצר באנטוורפן ועל נדודי שינה בריגה; על מריבות עם בת זוגו לנסיעה ועל האטלס המופלא שציירו לפני שבע מאות שנה בני משפחת קרשקש היהודים ממיורקה; על האיש שהקיף את כדור הארץ בהליכה וגם על משחק קלפים הזוי ברכבת שמובילה לאדינבורו.

מן הספר עולה התהייה שמא גם אחרי כל המסעות לא יהיה אפשר לתאר נאמנה את העולם שאנו משוטטים בו כאחוזי תזזית. הרי הכול משתנה בעודנו מתבוננים בנוף. גם אנחנו. הספר לוכד את היופי שבחידה, הממריצה תמיד להשביע את התשוקה למסעות.



משה גלעד הוא עיתונאי ועורך, כותב בהארץ, במסע אחר ובכתבי עת נוספים על מסעות ונסיעות ברחבי העולם ובישראל. ספרו מועדון מקיפי העולם ראה אורב-2003 בהוצאת מודן

´החלום הישראלי´ לוקח את הספרות העברית לכיוון חדש - מצחיק יותר, חברתי יותר, פרוע יותר, רציני יותר. רועי "צ´יקי" ארד כותב פרוזה שמצליחה להיות אוהבת ושורטת גם יחד, לדלג באלגנטיות בין הריאליסטי והאגדי, האפל והזוהר, הפופי והפוליטי, ולהחזיר את האמון בכוחה של הספרות להציע מבט מקורי על המציאות הישראלית - מבט שאינו מתעלם מצדדיה הנלעגים והאלימים, תאבי הבצע והכוח, אך גם יודע לזהות את יופייה.

בלב הספר ניצב הרומן ´החלום הישראלי´, סיפור עלייתה ונפילתה של העיתונאית חורצת הגורלות טלי פאפו, המתאר את חתירתה מהפרובינציה אל מרכז העצבים של התקשורת התל-אביבית ומשם למנוחה ונחלה אי-שם בישראל הבורגנית - פרבר איכות-חיים שבו חייה מתהפכים שוב, ומובילים אותה להסתבכות מחודשת עם כל הסכינים החדות שהחלום הישראלי יודע להסתיר ולשלוף.

לרומן מצטרפת סידרת סיפורים המשרטטת מפגשים בין דמויות תמימות-כביכול ומושחתות-לכאורה: כתב רוק צעיר ומבולבל שנקלע לסצינת מין פרוורטית עם פוליטיקאי חלקלק בבאר שבע, בן עשירים טוב לב שהולך שבי אחר אינטלקטואל פומפוזי בתל-אביב, פקיד בנק סולידי ממרכז הארץ שנופל בפח שטומן לו נדל"ניסט זעיר בטבריה, וישראלי נטול תכונות טובות שנסחף אחר קסמיה המפתיעים של חבילת תיירות זולה לברצלונה: כולם טיפוסים נהדרים ואיומים המאכלסים את הקומדיה הישראלית.

החלום הישראלי הוא ספרו החמישי של רועי "צ´יקי" ארד, עורך כתב-העת מעין וחבר בקבוצת גרילה תרבות המחברת בין יצירה למאבקים חברתיים.

מחיר: 84.00 ₪

ברוך הבא!

זוהי כניסתך הראשונה לשירות.