ספר לכל - רכש מוסדות

סטלין חצר הצאר האדום
הוצאה: זמורה
מספר קטלוגי: 3-13479
נושאים: הסטוריה
תאריך יציאה: 6/2010
תיאור:

חמישים שנה אחרי מותו נשאר סטלין אחד ממכונני עולמנו. היקף פשעיו הפך אותו, יחד עם היטלר, להתגלמות הרֶשע. ואולם בעוד שאנו יודעים הרבה על היטלר, סטלין ושלטונו נותרו בגדר תעלומה. עכשיו, בספר היסטוריה מרתק זה על חצרו הקיסרית של סטלין, הפחד והבגידה, זכויות היתר וההסתאבות המינית, חיי המשפחה והאכזריות הרצחנית קמים לתחייה.


מי היה הנער מגרוזיה שעלה לכס האימפריה של הצארים? מי היו הימלר, גרינג וגבלס שלו? כיצד משלו השועים הללו? איך התנהלו חיי עשר המשפחות הנבחרות? סיימון סבאג מונטיפיורי מתעמק בכל היבטיו של פוליטיקאי-העל הזה, החל בנישואיו הכושלים ופילגשיו, התעסקותו הכפייתית בקולנוע, מוזיקה וספרות, ועד הזדהותו עם הצארים, והוא חושף סטלין חידתי פחות, אינטימי יותר, לא פחות אכזר אבל אנושי יותר ותמיד מפתיע.

סטלין אירגן את משחק הכוח הקטלני והלא-רשמי בין אנשי החצר שלו בארוחות ערב, בנשפי ריקודים ושירה שהתקיימו בווילות לחוף הים השחור ובדירות הקרמלין: עולם חשאי אבל נוח להפליא, עם צוות ססגוני ודינמי של רוצחים, קנאים, מושחתים והרפתקנים. החל בגמד הבי-סקסואלי הקטלני יז'וב וכלה בבריה המושחת אך המחונן, לכל אחד היה תפקיד משלו: במהלך מלחמת העולם השנייה שיחק סטלין בעזרת מולוטוב את המדינאי עם צ'רצ'יל ורוזוולט, ואילו לצד המרשל ז'וקוב הוא היה המצביא המנצח. הם חיו על קרח דק, רצחו אחרים כדי להישאר בחיים, ישנו עם אקדחים מתחת לכריהם; נשותיהם חוסלו על פי גחמה של סטלין, ילדיהם חיו במסכת שקרים מוסכמת, ואף על פי כן הם שימרו את אמונתם הדתית-למחצה בבולשביזם שהצדיק שפיכות דמים כה רבה.

על בסיס שפע של חומרים חדשים מן הארכיונים של סטלין, אשר נפתחו רק לאחרונה, ראיונות עם עדים ומחקר מקיף ממוסקבה עד הים השחור, נוצר דיוקן רגיש אך מרשיע של ג'ינגיס חאן של ימינו.



סיימון סבאג מונטיפיורי, יליד 1965, למד היסטוריה במכללת גונוויל וקאיוס שבקמברידג'. הוא בילה חלק ניכר משנות התשעים במסעות דרך האימפריה הסובייטית-לשעבר, במיוחד בקווקז, אוקראינה ואסיה המרכזית, והרבה לכתוב על רוסיה לעיתונים ולכתבי עת בריטיים. ב-2000 ראה אור ספרו נסיך הנסיכים: חיי פוטמקין, שהיה מועמד לפרסי סמואל ג'ונסון, דאף קופר ומארש (ביוגרפיות). כן חיבר שני רומנים והגיש תוכניות תעודה בטלוויזיה. הוא חי בלונדון עם אשתו, הסופרת סנטה מונטיפיורי, ושני ילדיהם.





"יוצא דופן... מרתק, עשיר בחומר חדש... [מטיל] אור רענן לחלוטין על התקופה."
אנטוני ביוור, "דיילי טלגרף"



"סיימון סבאג מונטיפיורי עשה זאת. ספרו מצליח להעניק לנו תמונה אינטימית מחיי היומיום בקרמלין בתקופת סטלין. המאסרים והחיסולים אינם מוסתרים; למעשה, מונטיפיורי מוסיף פרקים ופרטים על התהליך שבאמצעותו פעל הרודן הסובייטי נגד אויביו האמיתיים והמדומים, ומביא שפע של מקורות חדשים לגמרי. ספר זה הוא פרי מאמץ יוצא דופן לחשוף מכתבים וזיכרונות מארכיוניהם של חברי הפמליה של סטלין ומשפחותיהם. מונטיפיורי גם הרחיק במסעותיו ברחבי רוסיה כדי לאתר שורדים רבים שהיו עדים למעמדים שהוא מתאר. התוצאה היא סיפור מרתק. סטלין היה תככן נקמני ומנהיג רצחני. אבל הוא היה גם 'נורמלי' במובנים רבים. הוא היה חברותי, דאגן ואפילו פלרטטן. כשרצה, היה יכול ממש להקסים. כפילות זו לא זכתה להערכה ימים רבים, אבל היא מסייעת להסביר מדוע היה סטלין נערץ על שותפיו בה במידה שהטיל עליהם אימה – וגם מדוע השתמר כוחו עד סוף ימיו. בנושא מהותי זה טיפל מונטיפיורי בהצלחה יתרה, בהתלהבות ובצורה משכנעת."
רוברט סרוויס, פרופסור להיסטוריה רוסית, אוניברסיטת אוקספורד.


מחיר: 99.00 ₪

ברוך הבא!

זוהי כניסתך הראשונה לשירות.