ספר לכל - רכש מוסדות

ערבים אחרונים עם תרסה
הוצאה: מודן
מספר קטלוגי: 20-52347
תאריך יציאה: 9/2010
תיאור:
בקיץ 1952 , בעיצומו של גל הגירה גדול ששוטף את ספרד, עוזב מנולו, צעיר מחוספס ויפה תואר, את אנדלוסיה שבדרום המדינה ושם פעמיו צפונה, לבית אחיו המנהל עסק זעיר לאופנועים גנובים בשכונת עוני בברצלונה.

מנולו משוכנע שבשונה מהמהגרים העלובים המתכנסים בעולמם ודבקים במנהגיהם ושפתם, לו נכון עתיד זוהר בקרב שכבת הקַטָלָנִים המיוחסת של העיר. אמנם בין עולמו לעולמם פעורה תהום תרבותית וכלכלית, אך לא זה מה שירתיע אותו.

לכן, במקביל למאמציו להשתלב בעסק המפוקפק של אחיו, הוא מחליט להסתייע בציד רומנטי של בת טובים קַטָלָנִית. מניסיונו הוא יודע שבשביל אהבה לא צריך כסף או השכלה - להט יצרים ותמימות נעורים יחפו על הכול; ועם מראה כמו שלו? רק השמיים הם הגבול.




ומי הם אותם קַטָלָנִים בורגנים המאכלסים את העולם שאליו הוא נכסף? בעיקר סטודנטים. חלקם חתרנים חדורי להט פוליטי, נאיבים במקצת ומאמינים ברעיונות ליברליים מבולבלים. וישנם גם אחרים: נינוחים יותר - כאלו המעדיפים, עם כוס ויסקי ביד, להשתעשע בתקווה שמעמד הפועלים לא רק יעבוד במקומם, אלא גם יתחיל את המהפכה ויביא למפלתו של פרנקו.

ערב קיצי אחד, חמוש במיטב מחלצותיו, פניו היפות ואופנוע גנוב, הוא יוצא לצוד לו אהבה. הוא מתגנב למסיבה של צעירים המתקיימת באחד הרבעים העשירים של העיר. האם אותה נערה מהורהרת ומשועממת היושבת על שפת הבריכה היא הנערה שהוא מחפש? ואם יצליח להפילה ברשתו, האם מישהו יכול לערוב לו שהעניינים יתנהלו בדיוק לפי התוכניות שלו? מי בדיוק הוא התמים כאן ומי יטווה קורים סביב מי?

על רקע ברצלונה הלא כל כך זוהרת של שנות החמישים, מפגיש חואן מרסה בסיפור אהבה יפהפה זה - הנחשב לסמל התקופה העגומה והמרתקת הזו - כמה צעירים מעולמות מנוגדים. כל אחד מהם חי בתוך חלום רומנטי מנותק מהמציאות, מנהל מלחמה כנגד גורלו ומבקש להרוויח... רק עוד קצת זמן.

אי אפשר להישאר אדיש לקסמם של מנולו הפרחח ויפה התואר, מרוחה טובת הלב והתמימה, תרסה המבולבלת והמקסימה וחבריהם. את כולם מתאר מרסה בחום ובחמלה, אך גם בלא מעט אירוניה. נדמה שדבר לא נעלם מעיניו החודרות: התמימות הנוגעת ללב, האידיאליזם היהיר והפטרוני, חולשתו של הלב, התשוקה והפחד ממנה וניצחונם העצוב של הכסף והמעמד.

37 שנות משטרו של פרנקו התאפיינו במגבלות חמורות על חופש הביטוי, בצנזורה ובבריחת אינטלקטואלים מספרד. כתוצאה מכך דממו המוזות, ואך מעט יצירות ספרות חשובות ראו אז אור במדינה. יוצא מכלל זה הוא הספר 'ערבים אחרונים עם תרסה'. הספר ראה אור בשנת 1965 ומייד בלט באיכויותיו הספרותיות יוצאות הדופן: בניית העלילה באופן מרתק ומותח, אפיון הדמויות, הביקורת החברתית )עד היום רבים נוטרים למרסה על הניתוח החד שעשה לשכבת האינטלקטואלים בברצלונה( וכמובן השימוש הווירטואוזי שהוא עושה בשפה.

'ערבים אחרונים עם תרסה' כבש מייד את לב המבקרים והקוראים כאחד וקטף את פרס "ביבליוטקה ברבה". הוא נחשב לקלאסיקה מודרנית ספרדית ולפסגת יצירתו של מרסה. מהדורות חדשות ומיוחדות של הספר ממשיכות לצאת כל הזמן, והוא ממשיך להימכר בעותקים רבים עד היום.

מחיר: 88.00 ₪

ברוך הבא!

זוהי כניסתך הראשונה לשירות.