ספר לכל - רכש מוסדות

קהילה קרועה
מחבר: צור ירון
הוצאה: עם עובד
מספר קטלוגי: 32-20550
תאריך יציאה: 5/2009
תיאור:
"קהילה קרועה" מגולל את תולדות חדירת הלאומיות לחברה היהודית במרוקו, הקהילה היהודית הגדולה ביותר בארצות האיסלאם. תוצאות מלחמת העולם השניה העניקו תנופה לציונות, אך גם לתנועה הלאומית המרוקנית, שבראשה התייצב בהדרגה הסולטאן. מנגד ניסו גם השלטונות הצרפתיים הקולוניאליים לרתק את האוכלוסייה היהודית אליהם. על רקע בעיותיה הכלכליות החמורות של הארץ, הקמתה של מדינה יהודית וניצני הסכסוך הישראלי-ערבי התנהל מאבק על נפשו של היהודי המקומי.

פרקי הספר מיוחדים לשחקנים הראשיים בדרמה זו, אך שימת לב מיוחדת ניתנה לסוגיית מדינת ישראל ויחסיה עם יהודי מרוקו. בתקופה זו התחולל גל העלייה הראשון הגדול ממרוקו לישראל. סימני החרפה ביחסים בין אשכנזים למזרחים בישראל הצעירה ניגלו לעין, והעולים ממרוקו כבר סומנו כמי שניצבים בחזית מה שמכונה "הבעייה העדתית". המחבר מנסה לאתר את מקורותיה של בעייה זו במפגש החד-פעמי שהתחולל בציונות בין אתוס האחדות והשוויון של המסורת הלאומית לבין ההשפעות המפלגות של המורשת הקולוניאלית. על רקע העלייה ההמונית נוצרה חרדה דמוקרטית חדשה ביישוב האשכנזי הוותיק, ועולי מרוקו, מסיבות רבות ומגוונות, הצטיירו כסמלו של האיום הגדול.

ספרו של ירון צור מסתיים ב-1954, עם ראשית פריצתו של גל העלייה השני ממרוקו. בשלב זה כבר החלו להתבהר הכיוונים הראשונים של התהליכים ההיסטוריים ארוכי הטווח שיעמיקו וירחיבו את קרעיה של החברה היהודית ההיסטורית במרוקו ויכשירו אתלחצי ההגירה אל מחוצה לה.

"קהילה קרועה" הוא ספר יחיד במינו בניסיונו להיחלץ מכבלי ההיסטוריוגרפיות הלאומיות למיניהן ובעיצובו של סיפור כיבושה ההדרגתי של יהדות מזרחית גדולה בידי הציונות. ד"ר ירון צור הוא ממקימי "האוניברסיטה הפתוחה" ומרצה בכיר בחוג לתולדות עם ישראל באוניברסיטת תל-אביב.

מחיר: 74.00 ₪

ברוך הבא!

זוהי כניסתך הראשונה לשירות.